רגישות ונגישות - Spring Valley Digital Solutions

רגישות ונגישות

נגישות אתרים

יש לכם אתר לעסק? עצרו שנייה…..הוא מונגש? אל תסכנו את העסק שלכם בתביעה ועל הדרך תעשו משהו טוב למען החברה.

האם ידעתם כי 25% מאזרחי ישראל הם בעלי מוגבלויות? האם העליתם בדעתכם שמעבר לחובתכם המוסרית כלפיהם, ייתכן ואתם כמנהלי עסקים, מפספסים פלח שוק משמעותי מאוד?

איך מפספסים? בכך שאתם לא מנגישים אתרים. ואני לא מדברת על אתרים פיזיים אלא על אתרי אינטרנט.

בואו נעשה סדר…ונתחיל בחוק היבש והפשוט.

על פי תקנות משרד המשפטים כל אתר אינטרנט אשר מספק “שירות לציבור” מחויב בהנגשה ברמת AA. ולא רק אתרי אינטרנט אלא גם כל מסמך, אפליקציה, שירות או מידע הניתנים לציבור דרך הרשת.

מה נכלל בגדר “שירות לציבור”? שירות שניתן לציבור או לחלק מסוים ממנו בידי גוף ציבורי או במקום ציבורי.

דוגמאות?

שירותי רווחה, השכלה, שירותי מסחר, בריאות, פנאי, תיירות, ספורט, הארחה, דת, בידור, בנקאות, ביטוח, תרבות, פנסיה ועוד.

אז אם הבנו את זה, נתקדם ונספר לכם שמנהל עסק שבוחר לא להנגיש את אתר האינטרנט שלו, את האפליקציה או את המסמך הדיגיטלי, מעמיד את עצמו ב”סכנת” תביעה אזרחית עד 50,000 ₪ ללא הוכחת נזק או תביעה מנהלתית- תביעה של נציבות המדינה על סך 150,000 ₪ וכולל חשיפה פלילית.

אבל אם תשאלו אותי, התביעה האמתית שלכם תהיה מהציבור אשר יבין שבחרתם לא לאפשר לבעלי המוגבלויות להיות חלק מהשירות אותו אתם מציעים. אני מדברת על “תביעה חברתית” שמבחינתי, משמעותית לא פחות.

אז מה עושים?

האמת שזה מאוד פשוט.

הנגשת האתר הנדרשת מתייחסת למוגבלויות השונות: כמו לקויות ראיה, עיוורון ושמיעה, מוגבלויות פיזיות ומוטוריות וכן לאנשים עם מוגבלות קוגניטיבית כדוגמת הפרעות קשב וריכוז או דיסלקציה.

יש להתקין תוסף נגישות באתר, אך לא להסתפק בכך.

תוסף הנגישות אכן עוזר בהנגשה אבל לא פועל על כל הרכיבים, לכן התקנה שלו לא הופכת את האתר לנגיש במלואו. אז גם אם אנחנו רואים תוסף מותקן על אתר זה לא אומר בהכרח שהאתר אכן נגיש.

לדוגמא: התוסף כן יכול לאפשר שינוי צבע וניגודיות אבל עדיין מפתח האתר יצטרך לבצע התאמות בקוד האתר כדי להתאים את זה לרכיב כדי שהוא יהיה באמת יעיל….התוסף לא יוכל, למשל, להוסיף אלטים לתמונות.

בואו נדבר פרקטי

הנה כמה סעיפי הנגשה שבלעדיהם האתר לא ייקרא נגיש:

  1. ניגודיות –  ההגדרה הרשמית היא: הצגה חזותית של טקסט ושל תמונות טקסט יקיימו יחס־ניגוד של 4.5:1 במינימום. למשל, טקסט אדום על רקע לבן מקשה על אנשים עם לקויות ראיה לראות את הטקסט.
  2. אלט- זו חלופה טקסטואלית לתמונות. כבדי ראייה לא יכולים לראות מה יש בתמונה ולכן נתאר להם במילים מה יש שם.
  3. פוקוס- זה ריבוע בצבע שמראה איפה הסמן נמצא עכשיו. מיועד לבעלי מוגבלות שאינם יכולים להשתמש בעכבר ומשתמשים רק במקלדת. הריבוע הצבעוני יקל עליהם להבין איפה הם נמצאים עכשיו באתר.
  4. קורא מסך- תוכנה לעיוורים שמקריאה להם את האתר.

מי מאשר שהאתר נגיש?

יועץ נגישות, תפקידו למצוא ליקויי נגישות באתר ולהכין מסמך מקיף אודות התיקונים שיש לבצע באתר לטובת הנגשתו.

לאחר שבוצעו התיקונים, יועץ הנגישות מבצע בדיקות אשר בסופן חותם על הצהרת נגישות לאתר.

אנשי פיתוח מכירים היטב את מגוון המוגבלויות וההתאמות הנדרשות להן באתר. הם יעשו עבורכם את העבודה ואתם תוכלו לישון בשקט גם כי גיליתם רגישות ועשיתם מעשה חברתי נכון, גם כי לא תהיו בסכנת קנסות אמתית וגם כי הגדלתם באופן משמעותי את קהל היעד שלכם.

אם הבנתם כמה זה משתלם לכם, בכל ההיבטים, השאירו פרטים ומחלקת הפיתוח שלנו תחזור אליכם בהקדם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *